18.9.10

THE RED BALLOON.

A love story. Romeo and Juliet?. Cinderella and prince charming? Tidak. didalam kisah ini. Romeo dan Juliet tak mati malah hidup selamanya di alam masing masing. Cinderella dan prince charming ? Tiada glass slipper ataupun fairy god mother. tapi cinta ? ada. ada dimana mana .walaupun cinta itu di alam lain .siapa bilang tak boleh bercinta?

Adam dan anna .kekasih .bercinta sejak dibangku sekolah rendah lagi .hingga sekarang mereka di menara gading . adam seorang penari .anna pula seorang guru bahasa inggeris separuh masa .

“ anna .will u go with me?”

“anywhere adam .”

kisah mereka sempurna hingga suatu saat .yana ,seorang penari. digandingkan dengan adam . adam seperti tidak punya masa untuk anna lagi .masanya yang terluang hanya untuk menari .berdansa dengan yana . kata putus keluar dari mulut anna serta merta .ya .tak semua cinta pertama akan berakhir dengan happy endings kan? Cinta apa macam tu? Bodoh.

pagi itu anna ke rumah salah seorang muridnya .seperti biasalah .mengajar bahasa inggeris .

“so aku kena panggil kau cikgu lah?”
“teacher .”
“ohh .teacher .”

tian ,murid anna yang paling biadap .paling malas untuk mengerjakan kerja kerja rumah yang diberikan anna .

“tian .please .pay attention.and please stop fooling aroud.”
“ohh im sorry tucher . I want to be a clown.” lalu gelak sendirian .anna bengang.

“its teacher not tucher tian .”
“ tucheeerrrrrrrr!”

tian makin menyakat anna .anna terlalu bengang .dia baru putus dengan adam dan kini harus melayan kerenah pelajarnya yang satu ini . anna lantas keluar melulu dari rumah tian .dengan keadaan sendu sendan .titisan air mata mengalir membasahi pipinya .

tian buat pertama kali berasa bersalah .melihat air mata mengalir dari mata seorang wanita .dia paling tak suka melihat semua itu .tian keluar juga dan melabuhkan punggungnya keatas rumput hijau .tempat anna berteleku .

“ teacher ? sorry tau .”
anna menghela nafas panjang . “outside the house .just call me anna.”
“boleh cakap bahasa melayu lah?”
anna tergelak .tian yang tidak tahu apa yang kelakar .turut ikut ikutan tergelak .

“boleh tian .” seraya anna senyum melirik .
“macam tulah senyum sikit .”
“asal kau nangis? Jahat sangat ke aku tadi?”
“bukan kau .aku tension lah .”
“apa kejadahnya tu?”
“ tensi tensi .”

“kenapa?break up ke dengan balak?”
anna mengangguk lalu menangis lagi .malah semakin lantang .

“cikgu .kau nak pinjam bahu aku?”

“nak .”

anna kesal . “tian .its valentine .and dia buat macam ni kat aku”

“aku boleh jadi valentine kau .” kata tian .

dahulu .ada seorang budak lelaki .umurnya 10 tahun .dia menyukai seorang gadis dikelasnya. Tapi gadis itu sudah punya pacar .melihat tawa gadis itu dari jauh .hanya memerhatikannya.sudah lebih dari cukup. Valentines tiba .dia lantas membelikan gadis itu sekuntum mawar putih dari duit jajan yang telah dikumpulnya semata mata ingin membelikan mawar itu buat si gadis .diseberang jalan .dia menguatkan diri untuk memberikan mawar itu .dan meluahkan isi hatinya . namun sayang ,tak kesampaian .tubuh kecilnya dilanggar sebuah lori .lori balak .darah keluar membuak buak .luka cedera parah.

“tian? Tian kena langgar!” teriak salah seorang yang berada ditempat kejadian.
Ya .dia tian .tian sudah tiada lagi .yang disamping anna sekarang? itu bukan manusia. Hanya cinta yang masih belum mati saja.

“anna ? ni untuk kau .” sekuntum mawar putih diberikan kepada anna .
“ I love you anna .happy valentines day .” lantas tian merapatkan bibirnya menutupi bibir anna.mengucupnya . rindu.

Apabila anak membuka mata .tian sudah tiada .rumah tian bertukar menjadi rumah usang . namun mawar putih itu masih ada di dalam genggamannya . pelik dan aneh .sejak itu anna bersemangat kembali .memori tian dengannya akan dibawa sampai mati .

Anna masih lagi menerima mawar putih di jendelanya tiap pukul 12 malam setiap hari . dia tahu tian ada . dia percaya itu .

Kisah ini .tak usah nak dibebelkan .alah ,mati lagi. Anda salah .siapa bilang tian mati? Dia masih hidup .buktinya tiap malam mawar putih itu ada dijendela anna . cinta yang tulus dan jujur mana boleh mati. Its everlasting.

“ tian ?”
“ ya?”
“ don’t go .”
“ apa tu?”
“jangan pergi .”



buat cinta yang pergi ,
kau bawalah aku bersamamu,
kau semadikanlah aku bersamamu,
kau genggamlah aku dalam pelukmu,
tidurmu dan mimpi mimpimu,
kau dekatilah aku ketika mendung,
kau sambutlah air mata ini,
ketika ia menitis ,
bisikanlah kata itu ,
kata cintamu.yang tak pernah nyah.